گفتگوي ايسنا با اعضاي خانواد و نزديكان ايت الله شهيد صدوقي

همسر سومين شهيد محراب همسر و عروس سومين شهيد محراب رئيس حوزه علميه يزد
حجه‌الاسلام و المسلمين معزالديني - امام جمعه موقت يزد
يازده تيرماه يادآور به خون غلطيدن بزرگ مردي از ديار دارلعباده يزد در محراب عبادت است. شهيد آيت الله صدوقي در چنين
روز جام شهادت را نوشيد
حجت الاسلام محمدعلي صدوقي نماينده ولي فقيه در استان يزد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسنا ـ منطقه يزد، با بيان اين‌كه شهيد صدوقي مطلقا جداي از مردم نبود، اظهار داشت: از كارهاي شهيد صدوقي رسيدگي به مشكلات مردم و محروميت‌هايي كه داشتند بود و اين ارتباط تنگاتنگ تا آخر عمرشان برقرار بود.
وي افزود: پيش از انقلاب شهيد صدوقي در آن خفقان نقش بسيار اساسي ومهمي را ايفا كرد. در سال هاي 57 و 58 كه رهبر انقلاب در ايران نبود، كانوني كه دستورات رهبري را مي‌گرفت و با استان‌هاي ديگر نيز در تماس بود، بيت شهيد صدوقي بود كه به جهت ارتباطي كه با امام داشت مبارزات را در كشور رهبري مي‌كرد.
امام جمعه يزد در ادامه گفت: علاوه بر شجاعت و تدبير خوب، اداره مبارزه و مديريت بحران ايشان زبانزد همه بود و در عين حالي كه بيشترين اطلاعيه‌ها و پرشورترين مجالس در يزد برگزار مي‌شد و جو انقلابي بر پا بود كمترين خسارت و مشكلات را هم در استان يزد داشتيم كه به خاطر نقش مديريتي شهيد صدوقي بود.
نماينده ولي فقيه در استان يزد با بيان فعاليت‌هاي بعد از انقلاب شهيد صدوقي اظهار داشت: در آن موقع طبق آمار در سال‌هاي 57 و 58 با افت توليد مواجه بوديم و مخالفين انقلاب كه به دروغ دم از خلق مي‌زدند عمده فعاليتشان به تعطيلي كشاندن كارخانجات بود و در حالي كه استان يزد صنعتي بود اما در يزد با مديريت و نظارت شهيد صدوقي اجازه داده نشد افراد به اسم حمايت از خلق باعث ركود توليدات شوند و صنعت استان با رونق هر چه بيشتر حركت كرد.
حجت الاسلام صدوقي در ادامه گفت: از آن‌جا كه عمده‌ترين مسئوليت روحانيت بعد فرهنگي، تبليغ دين و پاسخگويي به شبهات، توسعه معنويت و اخلاق اسلامي در جامعه است، ايشان در اين راه تلاش‌هايي داشت و شايد رفتار، گفتار و كردار خود ايشان تربيت كننده بود و شايد لزومي نداشت با زبان باشد، در عين حالي كه با كلام و زبان هم بود.
وي افزود: شهيد صدوقي در مرحله عمل هم نشان دهنده اخلاق اسلامي، رحمت و مهرباني اسلامي بود كه همه شاهد اين مطلب بودند.
امام جمعه يزد خاطرنشان كرد: در مجلس اول خبرگان قانون اساسي و در تدوين آن، در جوي كه آرا و افكار مختلفي در جامعه حاكم بود و تضاد افكار حتي در مجلس خبرگان قانون اساسي هم بود ايشان به خوبي از مواضع اسلام دفاع كردند و در چارچوبي كه معتقد بود در كنار بزرگاني ديگر از جمله شهيد بهشتي و دستغيب و ... بدون كوتاهي ايستادگي كردند.
نماينده ولي فقيه در يزد ادامه داد: ايشان در جنگ تحميلي حمايت‌هاي مادي بسياري را براي جبهه داشتند و ارتباط نزديكي با فرماندهان از جمله مرحوم صياد شيرازي ، مرحوم چمران و مرحوم خلبان بابايي داشتند. ايشان سعي مي‌كرد در اكثر عمليات‌ها در جبهه و در بين لشكريان اسلام حضور داشته باشد و روحيه مي‌دادند و در تداركات پشت جبهه كمك مي‌كردند.
فرزند شهيد صدوقي در ادامه اظهار داشت: ايشان از حافظه قوي برخودار بودند و براي تدريس سطوح عاليه خيلي نياز به مطالعه نداشت و آن‌طور كه شاگردان ايشان نقل مي‌كنند شهيد صدوقي مسلط بر درس و داراي بياني شيرين و شيوايي بود به نحوي كه در ماه مبارك رمضان منبرهايشان بيش از دو ساعت طول مي‌كشيد و افراد احساس خستگي نمي‌كردند چون هم بيان شيرين بود و هم مطالب مختلفي گفته مي‌شد.
وي در ادامه گفت: شهيد صدوقي از اولين ائمه جمعه‌هايي بودند كه با صلاحديد امام انتخاب شدند و ايشان در يزد نماز جمعه را شروع كردند. در جايگاه خطيب جمعه با مسائل اخلاقي كه بيان مي‌كردند امر به تقوا مي‌كردند و مردم نمونه عملي اين حرف‌ها را در ايشان مي‌ديدند كه اثرات بسيار داشت.
امام جمعه يزد افزود: در موضع گيري‌هاي سياسي نسبت به جريان‌هاي مختلفي كه در هنگام انقلاب يا بعد از آن رخ داد جبهه گيري محكمي را داشتند. به عنوان نمونه مجاهدين خلق در كمتر شهري بود كه دفتر نداشته باشند و وقتي كه خواستند در يزد دفتري باز كنند و ادعا ‌كردند كه مورد تاييد امام و رهبري و آقاي طالقاني هستند چون شهيد صدوقي مي‌دانست دروغ مي‌گويند مهلت چند روزه به آن‌ها داد كه تاييديه بياورند و گرنه دفترشان را ببندند و چون تاييديه نياوردند ايشان در مقابلشان ايستاد و آن‌ها نتوانستند دفتر خود و تبليغات گسترده‌شان را نظير ساير شهرها در استان يزد داشته باشند.
نماينده ولي فقيه در استان يزد درباره تحصيلات شهيد صدوقي گفت: دوران تحصيل ايشان بيشتر در قم سپري شده و توفيق شركت در كلاس‌هاي موسس حوزه علميه قم شيخ عبدالكريم حائري يزدي را داشتند و از آن‌جا كه روحيه خدمتگزاري به طلاب را داشتند و مورد اعتماد مرحوم حائري يزدي بودند كليه كارهاي مديريتي حوزه از قبيل امور مالي حوزه و رسيدگي به مشكلات و مسائل مالي و اخلاقي طلاب از طرف مرحوم حائري يزدي به ايشان محول شده بود و در زمان آيت ا... بروجردي نيز وضعيت به همين شكل بوده است.
وي ادامه داد: حافظه قوي و استعداد خوب شهيد صدوقي باعث شده در مدت زمان كوتاهي به مرتبه اجتهاد برسند و از مدرسين به نام حوزه علميه قم باشند.
فرزند شهيد صدوقي افزود: ايشان ايمان و علاقه به اهل بيت و مخصوصاً حضرت زهرا داشتند به گونه‌اي كه در ايام شهادت همه معصومين مقيد به برپايي مجلس سوگواري به نامشان بودند و حتي در دوران خفقان و تعطيل مجالس در قم، شهيد صدوقي اين مجالس را حفظ كرده بودند و امام در اين باره فرمودند در كل قم منزل آقاي صدوقي بود كه مجلس برگزار مي‌شد.
امام جمعه يزد درباره شهادت شهيد صدوقي گفت: مسئوليت ترور ايشان را گروه منافقين خلق به عهده گرفتند. منافقين و دشمنان نظام در مرحله اول ترور شخصيت اركان نظام و بازوان امام و رهبري را دستور كار قرار دادند و در مرحله اول نمي‌خواستند بهشتي‌ها و صدوقي‌ها را به اين نحو ترور كنند چون عكس‌العملش بد بود.
وي افزود: آن‌ها تلاش داشتند كه ترور شخصيت كنند، فرد باشد ولي آبرو و حيثيتي بين مردم نداشته باشد بنابراين در يك برهه از زمان شخصيت‌هاي اين چنين را مورد افترا و تهمت و مسائل مختلف قرار دادند و ليكن با توجه به جايگاهي كه در بين مردم داشتند ترور شخصيت اثري نكرد و در نهايت تصميم به ترور شخص گرفتند.
فرزند شهيد صدوقي ادامه داد: در جمعه 11 تيرماه 61 مصادف با دهم ماه مبارك رمضان بعد از اين‌كه نماز جمعه عصر را اقامه كردند و مي‌آمدند تا سوار ماشين شوند تا به طرف منزل بيايند، يك نفر از پشت ايشان را بغل و ضامن نارنجك را مي‌كشد و باعث مي‌شود ايشان در لحظات اول شهيد شوند و به نحوي بود كه ناحيه پشت و كمر ايشان از بين رفته بود.
نماينده ولي فقيه در استان يزد در پايان گفت: خون ايشان باعث بركت و حركت ديگري در مردم شد.
همسر سومين شهيد محراب گفت: كارهاي حاج آقا منحصر به فرد بود
همسر سومين شهيد محراب گفت: كسي نمي‌تواند بسياري از كارهايي كه توسط حاج آقاصدوقي انجام شده را انجام دهد.
خانم صدوقي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسنا ـ منطقه يزد، در حالي كه در بستر بيماري به سر مي‌برد، و قادر به يادآوري خاطرات گذشته خود نبود، با گريه در مورد همسر خود اظهارداشت: حاج آقا صدوقي درخانه‌ي ما بزرگ شدند و ما مثل خواهر و برادر بوديم. حاج آقا صدوقي 3 سال از من بزرگتر بودند و هنگام ازدواج نيز وضعيت مالي خوبي نداشتند. ما در ابتداي زندگي به قم رفتيم و اين در حالي بود كه اصلاً وضعيت مالي خوبي نداشتيم اما حاج آقا آنقدر مهمان‌دوست بودند كه خانه‌ي ما را با فرش، ميز و شربت براي حضور مهمانان آماده مي‌كردند.
وي با بيان اين مطلب كه اخلاق ايشان در خانه خوب بود، اظهارداشت: با توجه به اين‌كه ايشان به دنبال كارهاي سياسي بودند، اما براي من مشكلي ايجاد نمي‌شد و در واقع عادت به اين وضعيت كرده بوديم.
همسر شهيد صدوقي ادامه داد: ايشان نماز شب را ترك نكرده و شب تا صبح نماز مي‌خواندند.
وي از ديگر خصوصيات بارز سومين شهيد محراب را، سخاوت ايشان ذكر كرد و گفت: شهيد صدوقي به حد بسيار زيادي دست و دل باز بودند و با اين‌كه طلبه بوده و تملك مالي نداشتد اما براي مهمان سنگ تمام مي‌گذاشتند و حتي گاهي ملك و املاك خود را مي‌فروختند و خرج مي‌كردند و هرگز متظاهر نبودند.
همسر شهيد صدوقي در پايان اظهارداشت: در آن زمان شهريه ماهيانه هر خانواده طلبه 3 تومان بود و موقعي كه شيخ عبدالكريم مسئول شهريه حوزه علميه قم براي دادن شهريه به خانه‌ي ما مي‌آمد، به شوخي به حاج آقا گفت: بايد به شما 6 تومان شهريه داد.
لازم به ذكر است، خاطرات مذكور در حالي از جانب ايشان عنوان مي‌شد، كه در شرايط مساعدي بسر نمي‌بردند.
عروس شهيد صدوقي گفت: خصوصيات بازر سومين شهيد محراب سخاوت، مردم داري و سعه‌ي صدربود
عروس شهيد صدوقي گفت: خصوصيات بارز سومين شهيد محراب سخاوت، مردم داري و سعه‌ي صدر بود و ايشان هرگز به رياكاري‌هاي مرسوم امروزه كه با ژست‌هاي مختلف اجتماعي انجام مي‌گيرد نمي‌پرداختند.
مريم خاتمي همسر امام جمعه يزد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسنا ـ منطقه يزد، گفت: روابط در خانه صميمانه بود و در عين حال نيز همسر حاج آقا صدوقي نيز بسيار فعال بود كه همه كارهاي خانه را انجام مي‌داد. همه كشاورزي مي‌كردند و حاج آقا صدوقي بيشتر مواقع بيرون از خانه بوده‌اند.
وي افزود: به نظر من مرداني كه به جايگاهي مي‌رسند از آن جهت است كه زنانشان موقعيت آنان را درك كرده و در نهايت توقع كمي‌دارند.
عروس سومين شهيد محراب با بيان اين‌كه از سال 49 عضو اين خانواده شده‌ام، گفت: ارتباط حاج آقا با مردم بسيار خوب و علاقه‌ي ايشان به مردم نيز بسيار زياد بود به طوري‌كه حتي گاهي به فرزندان خود كه نيازي داشتند چندان توجهي نمي‌كرد اما به مردم بسيار كمك مي‌كردند و علاقه‌ايشان به مردم حتي بيشتر از داخل منزل بود و ارتباطشان با مردم تنگاتنگ بود.
وي با بيان اين مطلب كه خاطرات بسياري از ايشان دارم، گفت: تحجد و شب زنده داري و در عين حال مردم داري حاج آقا صدوقي بسيار به ياد ماندني است.
خواهر رييس جمهور سابق افزود: يادم هست كه ايشان شب‌هاي احيا را بسيار اعمال با فضيلت، از صد ركعت نماز گرفته تا دعاي وارث و غيره را انجام مي‌داد. يك روز بعد از احياي شب 23 رمضان وقتي به منزل مي‌آمدند هوا روشن و صبح شده بود و ايشان به خواب رفتند. در همان موقع فردي در زد با توجه به اين‌كه از ايشان سني گذشته بود و تا صبح نيز اصلاً نخوابيده بودند اما بلافاصله از جا بلند شده و به من گفتند اگر كسي با من كار دارد، نگوييد خواب هستم و من بيدارم.
وي تصريح كرد: حاج آقا صدوقي هرگز به ما امر و نهي نمي‌كردند و به ما نمي‌گفتند چه كار كنيم و چه كار نكنيم.به عنوان نمونه شبي از آب حوض وضو مي گرفتم و در همان زمان ايشان آمده و به من گفتند روايتي داريم اگر كسي با وضو بخوابد مانند كسي است كه شب را احيا داشته است.
مريم خاتمي در خصوص معيارهاي وجودي جامعه و اين‌كه آيا اين معيارها همان معيارهاي افرادي همچون شهيد صدوقي است، اظهار داشت: جامعه‌ي ما و در واقع انقلاب ما جوان است و هنوز 26 سال از عمر آن گذشته است. معيار وجودي انقلاب، مردم سالاري ديني بوده است كه در طول اين 26 سال فراز و نشيب‌هايي نيز داشت. بعد از برسركار آمدن آقاي خاتمي نيز اين روند برجسته‌تر از گذشته عنوان شد.
عروس حاج آقا صدوقي عنوان داشت: در پس هر انقلابي و در هر جامعه‌اي تغيير و تحولات و در عين حال مشكلات بسياري وجود دارد و مانند اين است كه هنگام آبياري هر درختي گياهان هرزه‌اي اطراف آن آب خورده و رشد مي‌كنند و اين طبيعت هر جامعه و انقلابي است.
وي افزود: مهمترين هدف انقلاب بالا رفتن درك و شعور مردم است و اين نيز تحقق پيدا كرده است.
مريم خاتمي با بيان اين‌كه در اوايل انقلاب شعار ساده زيستي بسيار عنوان مي‌شد اما اين ساده‌زيستي با حرف و شعار اجرا نمي‌شود، گفت: هدف امام خميني نيز در آغاز انقلاب همان مردم سالاري ديني بوده است كه شايد نتوان اين حركت را در جايي با اين عنوان پيدا كرد اما اگر منظور امام مردم سالاري ديني نبوده است، پس چرا مي‌گويند ميزان راي ملت است و يا اين‌كه وقتي عده‌اي به نزد امام رفته و از ايشان خواسته بودند نام جمهوري را عوض كند فرموده بود فقط جمهوري اسلامي.
همسر امام جمعه يزد افزود: امام خميني (ره) مي‌خواست مردم به دست خود و با فكر خود در اتفاقات جامعه حضور داشته و سهيم باشند.
عروس سومين شهيد محراب و خواهر رييس جمهور در پايان اظهار داشت: همين مردم سالاري ديني است كه انقلاب را به وجود آورده و من نيز به آينده و روند رو به جلوي آن خوش بين هستم.
رييس حوزه علميه يزد گفت: شهيد صدوقي فقيهي روشن ضمير و پيشوايي با ابهت بود
رييس حوزه علميه يزد گفت: شهيد صدوقي فقيهي روشن ضمير، روشن بين و پيشوايي با ابهت و توام با شهامت و شجاعت بود.
حجت الاسلام صالحي مسئول دفتر امام جمعه يزد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسناـ منطقه يزد، اظهارداشت: شهيد صدوقي فوق‌العاده نسبت به انقلاب، مباني اعتقادي و معرفتي ديانت مقدس اسلام حساسيت داشتند و از غيرت ديني برخوردار بودند.
وي افزود: ايشان در جهت رسيدگي به امور محرومان و مستمندان هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب برنامه‌هاي بسيار ارزنده‌ايي داشتند كه از جمله آن‌ها تاسيس صندوق قرض‌الحسنه حضرت ولي عصر (عج) و خيريه امام رضا (ع) بود.
صالحي خاطرنشان كرد: از طريق اين خيريه به ايتام شهر و بلكه استان رسيدگي مي‌شد و بخشي از كمك‌هايي كه خيرين داشتند به خود كمك دهندگان مي‌فرمودند كه همراه با بعضي از دوستان روحاني كه در آن خيريه انجام وظيفه مي‌كردند نيمه‌هاي شب به سراغ خانواده هايي يتيم و مستمند مي‌رفتند كه كسي از همسايگان متوجه اين موضوع نشود و براي فرزندان يتيم آن خانواده‌ها موجب سرافكندگي نباشد.
رييس حوزه علميه يزد ادامه داد: كمك‌هاي نقدي نيز از طريق افتتاح حساب‌هاي پس اندازي كه براي آنان در صندوق تعاوني حضرت ولي عصر (عج) داشتند واريز مي‌شد.
وي با بيان كمك‌هايي كه صندوق مي‌كرد، گفت: شعرباف‌ها (بافندگان سنتي و خانگي) كه ريسمان و نخ مورد نياز بافندگي را نداشتند از فروشندگان به صورت نسيه يا با قيمت گراني خريداري مي‌كردند و يا بعضاً گرفتار برخي نزول‌خواران شهر بودند كه هر چه زحمت مي‌كشيدند حاصل دسترنج‌شان به خانواده آن‌ها نمي‌رسيد بنابراين صندوق ولي عصر (عج) از طريق اعطاي وام‌هاي قرض‌الحسنه بدون بهره با كارمزد بسيار اندك و شايد در حدود 3 دهم درصد به آن‌ها وام‌هايي پرداخت مي‌كرد و از اين طريق باعث نجات آن محرومان مي‌شد.
صالحي تصريح كرد: شهيد صدوقي در جهت معالجه و مداواي بيماران در سال 49 سازمان خيريه پزشكي سيد الشهداء را تاسيس كرد كه با كمك خيرين شهر و مساعدت‌هاي ايشان آثار آن اكنون هم باقي است.
مسئول دفتر امام جمعه يزد در پايان اظهار داشت: من از سال 81 افتخار شاگردي ايشان را در مدرسه عبدالرحيم يزد داشتم و يك دوره فقه و مقداري از كتب فقه تحت عنوان درس خارج را از محضر ايشان استفاده كردم و از سال 58 به عنوان مسئول دفتر ايشان در خدمتشان انجام وظيفه كردم.
امام جمعه موقت يزد گفت: بزرگترين شاخص شخصيتي شهيد صدوقي روح بلند جمعي ايشان بود
امام جمعه موقت يزد در خصوص ويژگي‌هاي بازر شخصيتي سومين شهيد محراب شهيد آيت ا... صدوقي گفت: شهيد صدوقي از چهره‌هاي معروف و تاثيرگزار در جامعه ما بودند و شخصيت ايشان را در دو بعد تربيت و اصالت خانوادگي مي‌توان شاخص و بازر دانست.
حجت الاسلام محمدحسن معزالديني امام جمعه موقت يزد در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي ايسنا ـ منطقه يزد اظهار داشت: از بازرترين ويژگي‌هاي زندگي شهيد صدوقي پرورش يافتن ايشان در سختي‌ها است كه نمونه بازر آن از دست دادن والدين در سنين كودكي است.
وي ادامه داد: اين سختي‌ها هيچ‌گاه مانع از پيشرفت شهيد صدوقي نشد و ايشان با توجه به استعداد و حافظه‌اش توانست خيلي زود به مدارج بالا و درجه اجتهاد برسند.
وي ادامه داد: از بارزترين شاخص‌هاي اخلاقي ايشان اين است كه ايشان خود به سراغ مشكلات مي‌رفتند و هيچ‌گاه منتظر نمي‌نشستند كه مردم به ايشان مراجعه كنند و طرح مشكل نمايند. اين ويژگي‌ را در حال حاضر در كمتر روحاني مي‌توان يافت.همچنين روح بلند جمعي از ديگر شاخص‌هاي اخلاقي شهيد صدوقي بود.
حجه الاسلام معزالديني در ادامه گفت: روحيه‌ ايشان به گونه‌اي بود كه با هر تيپ و شخصيتي نشست و برخواست داشتند و افراد از گروه‌ها و طيف‌هاي مختلف به ايشان مراجعه مي‌كردند و ايشان با هر فرد و گروهي مطابق با شخصيت و منششان برخورد مي‌كردند.
وي درباره رابطه ايشان با امام اظهارداشت: امام و همراهانشان مانند آقايان صدر و حائري و ... مرتب به خانه شهيد صدوقي رفت و آمد داشتند كه اين رفت و آمدها در ماه مبارك رمضان به اوج خود مي‌رسيد.
امام جمعه يزد افزود: در زمان آيت الله بروجردي، بسياري از امورات حوزه به دست شهيد صدوقي بود كه از آن جمله توليت مدرسه فيضيه و امورات شهريه بود.
حجه الاسلام معزالديني خاطرنشان كرد: ايشان يكي از شخصيت‌هاي مطرح حوزه بودند و اين ارتباط و دوستي با امام به حدي بود كه به مريد و مرادي نزديك شده بود.
وي شهيد صدوقي را شخصيت مردم دار معرفي نمود و افزود: ايشان خود به دنبال حل مشكلات مردم بودند و اين رابطه تا حدي بود كه ايشان مسير منزل تا مسجد و منزل تا مدرسه را معمولاً پياده مي‌پيمودند و اين باعث برقراري ارتباط بيشتر ايشان با مردم و از نزديك در جريان امور آن‌ها قرار گرفتن مي‌شد.
حجه الاسلام معزالديني در ادامه گفت: ورود به منزل ايشان حتي در دوران قبل از انقلاب كه هيچ حاجب و پاسداري نبود نيز آزادانه بود و مردم به راحتي به منزل ايشان رفت و آمد و نشست و برخاست داشتند و حتي در ابتدايي ترين مسائل‌شان مثل نام گذاري فرزند و مشاوره عروسي و يا كسب و كار با ايشان مشورت مي‌كردند و ايشان با روي باز استقبال و راهنمايي مي‌نمودند.
امام جمعه موقت يزد در پايان يكي ديگر از بارزترين خصوصيات ايشان را مردم شناسي ايشان نام برد و گفت: ايشان تقريباً نيمي از مردم شهر را با ابا و اجداديشان مي‌شناختند و با خصوصيات اخلاقي و رفتاري هر كدام آشنايي كامل داشتند.
انتهاي پيام
کد خبر: 8504-00226


همسر سومين شهيد محراب همسر و عروس سومين شهيد محراب رئيس حوزه علميه يزد
حجه‌الاسلام و المسلمين معزالديني - امام جمعه موقت يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا